Äntligen börjar man bli lite mer frisk

Äntligen efter nästan 6 månaders sjukdom, så återstår bara en luftrörsinfektion att ta död på. I övrigt så är jag ganska frisk.

Är det någon som har tips på hur man får igång immunförsvaret, för jag kan lätt säga att jag har ett av Sveriges sämsta immunförsvar (känns det som i alla fall)

Så på sista tiden har varit riktigt jobbig för mig på många vis, dels jobbar jag jättemycket, har vart jättesjuk, jättelänge. och dessutom har jag pendlat då pojkvännen bor på annan ort. Så tidiga morgonar har inte varit något för mig när jag vart sjuk. Men det ska det bli ändring på!

Det är nu dags att ta tag i träningen igen, och tro mig att alla mina muskler har förtvinat och min kondition ser man inte ryken av någon stans, dock att det är lite värre nu, när allt är ansträngande pga. luftrörsinfektionen/inflamationen... eller vad det nu är.

All denna sjukdom och införskaffande av pojkvän och allt för mycket mys i soffan och med alla tillbehör det innebär (godis,glass, läsk chips mm.)Har resulterar i en sak VIKTUPPGÅNG!

Viktuppgång var inte riktigt det jag hade planerat efter förra årets sjukdom som också innebar viktuppgång. Denna gång har det dock resulterat i 10 kg extra på 6 månader. Mycket antagligen pga mediciner, men ändå.

Idag väger jag mer än jag någonsin gjort tidigare i mitt liv, det är hela 25 kg över min normalvikt på 60 kg, just det jag väger hela 85 kg.

så nu är det dags kan man säga.

Jag ska börja träna lugnt, då jag gått upp väldigt mycket och tappat extreemt mycket muskler, för att inte skada mig.

Mitt upplägg och mål för de närmaste veckorna är följande;

mån: rygg + 30 min promenad
tis: mage + axlar
ons: biceps + triceps + 30 min promenad
tors: ben
fre:mage+rygg
lö: 30 min simning + 1 timme promenad
sö: 1 timme promenad

Maten gör jag inga srastiska förändringar då det är svårt när jag pendlar och man har en oduglig kock till man som har maten klar när man kommer hem. (pulvermos, korv, makaroner, pyttipanna om man har riktigt tur.)
Däremot försöker jag eliminera godis, läsk, chips m.m.

Dock kommer inte det fungera riktigt enligt ovanstående träningsschema jämt, då jag reser väldigt mycket i mitt jobb och har då inte alltid tillgång till gym m.m. men som sagt jag ska göra mitt bästa.

Sedan har jag självklart satt upp mål för mig själv. och dessa lyder enligt följande med motivering

Under 80 kg - står inte ut en dag till att vara så här stor och klumpig inte alls van med det
under 75 kg - nere i förra årets vikt. dvs före sjukdomsvikt
under 70 kg - börjar komma i form
under 65 kg - är i stort sett i form
hålla 65 kg - bygga muskler och kondition (springa 1 mil utan stopp m.m.)

Jag har valt att inte sätta några tidsbegränsningar på mina mål, då det ofta bara bidrar till stress m.m. Jag kommer ta det i min egen takt, och vikten är inte det viktiga (var ju nästan fyndig där). utan viktigast är kropssformen, konditionen, välmåendet och hälsan.

Blev ett långt inlägg men kändes som det behövdes för att fylla i uppehållet och förklara den nya situationen och de nya målen.

/Tess


Kommentarer
Postat av: Andreas

Du kommer lätt lyckas för du verkar väldigt målinriktad!

Kul att du är intresserad av kost o träning för det är jag med!!

2009-11-09 @ 20:05:27
URL: http://spelens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0